به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز، خسرو سرایی با بیان اینکه این رویداد طی روزهای ۲۳ و ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۲ با حضور مدیران، مسؤولان و فعالان این حوزه برگزار خواهد شد، افزود: آنچه در فرامین ۹ مادهای ابلاغی از سوی رهبر انقلاب به عنوان یک ضرورت ملی مطرح شده این است که ایران به دلیل برخورداری از موقعیت ویژه و ممتاز جغرافیایی و قرار داشتن بین دو دریا از یک فرصت استثنایی بینالمللی برخوردار است.
این مسؤول تاکید کرد: براساس همین فرامین ایران با برخورداری از هزاران کیلومتر سواحل و همچنین جزایر استراتژیک با ظرفیتهای فراوان باید در بخشهای ساحلی، فراساحلی و دریایی از این ظرفیت به عنوان یک محرک و محور توسعه بهرهگیری کند.
وی، با اشاره به اینکه تحقق این امر بدون شک جایگاه ویژه منطقهای و جهانی در بهرهگیری از دریا برای کشورمان رقم خواهد زد، متذکر شد: به همین منظور کریدور شمال جنوب نقش بسیار ویژهای در افزایش کارایی حمل و نقل ترکیبی و بین وجهی در سطوح منطقهای و فرامنطقهای ایفا خواهد کرد. در این همایش که به منظور تحقق اهداف اقتصاد دریا محور پایه گذاری شده، هدف گذاری اصلی تبیین سیاستگذاری یکپارچه در حوزههای دریایی و بهرهگیری از ظرفیتهای تمام دستگاههای اجرایی ذیربط برای تحقق اهداف مورد نظر خواهد بود.
مدیرکل ترانزیت، لجستیک و امور توافقنامههای سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر توسعه اقتصاد دریا محور طی یک دوره ۱۰ ساله، اضافه کرد: برای دستیابی به نرخ رشد دو برابری این بخش در اقتصاد کشور تمام تلاش دستگاههای متولی حوزه دریایی، ایجاد بستر و زمینه افزایش سرمایه گذاری داخلی و خارجی، و از همه مهمتر توسعه فعالیتهای دانش محور و دانش بنیان در دستور کار خواهد بود.
وی با بیان اینکه از زمان ابلاغ این فرامین ۹ گانه شاهد تکاپو و افزایش انگیزه فعالان حوزه اقتصاد دریا در سطح کشور هستیم، افزود: همزمان با برپایی همایش اقتصاد دریا محور ایران در تلاش هستیم تا زمینه سرمایهگذاریهای مشترک و همکاریهای منطقهای در قالب عملکرد کریدور شمال جنوب با بهرهگیری از ظرفیتهای سازمان همکاری اقتصادی اکو و سازمان همکاریهای شانگهای و گروه بریکس را مورد ارزیابی قرار دهیم.
سرایی با اشاره به ظرفیتهای حمل و نقل ریلی و جادهای کشور برای پیشبرد این اهداف تاکید کرد: طبق مطالعات و برنامهریزیهای صورت گرفته، بندر چابهار به عنوان دروازهای جدید برای توسعه خدمات چند وجهی کریدور شمال جنوب در نظر گرفته شده و بنا است تا در این همایش ابعاد مختلف آن مورد ارزیابی قرار گیرد. بدون شک بنادر ایران به عنوان پیشران ارزش افزوده زنجیره تأمین و افزایش سهم ایران در حمل و نقل دریایی و ترانزیت در شبکه حمل و نقل ترکیبی کریدور شمال جنوب خواهند بود و مصمم هستیم تا با هم افزایی ایدهها و راهکارهای مختلف مسیر تحقق این اهداف را کوتاهتر کنیم.
نظر شما